Nagy Katalin Matild és Nagy Dénes

Sinka Péter kiállítása elé

Szeretettel köszöntök Mindenkit!

Péterrel régóta ismerjük egymást. Természetesen találkoztam már a munkáival, azonban csütörtökön, amikor elküldte a megrendezett kiállításról készült felvételeket, őszintén mondhatom, hogy meghatódtam. Még aznap délután megnéztem élőben a felrakott grafikákat.

Képei teljesen új teret alkottak az ismert környezetben.

A művészeknek egészen sajátos kapcsolata van a szépséggel. Nagyon találó, amikor azt mondjuk, hogy a szépség nem más, mint a Teremtőtől a művészi tehetség felé elhangzó fölszólítás. S kétségtelen, hogy ez a képesség talentum, melynek kamatoznia kell.

Aki érzi magában a költői, írói, festői, grafikusi hivatás szikráját, egyúttal a felelősséget is érznie kell. A talentumot nem lehet elásni. Ki kell bontakoztatni a felebarátok, az egész emberiség javára.

Amint az ember elkezdett mesterséges formákat, építményeket alkotni, az adott létesítmény mögött húzódó – tudatos vagy tudattalan – mintaként létrejött a szakrális geometria.

Valamelyest félrevezető az elnevezés, mivel az ősi korokban nem volt értelme „szentre” vagy „világira” felosztani az életet. Az élet egészét szentnek tekintették, akárcsak a művészi és egyéb alkotásokat.

Az építmények létrehozása egy célt szolgált: a „miként fent úgy alant” hermetikus elvét jelenítette meg, a makrokozmoszt a mikrokozmoszban. A természet és a mindenség mértékét alkotta újra a mi léptékünkben.

A forma létrehozhat bizonyos légkört.

A mesterséges létesítmények egyik fő feladata volt az olyan környezet megteremtése, ahol könnyebben bekövetkezett a tudatváltozás.

A szakrális geometria egy olyan holisztikus tudományág, amely a mértani formákat a magasabb rendű spirituális létezés egyik megnyilvánulási szintjének tartja. A szent geometria több mint jelképrendszer. A szakadatlanul mozgásban lévő isteni alkotóerő számunkra is látható és tapasztalható fizikai vetületeit is felöleli.

Tehát az isteni mértan a szellem, az erő és az anyag közötti mélységes metafizikai összefüggésekre hívja fel a figyelmet. Ezek alkotják a valóság három összetevőjét, amelyek képesek egymásba átalakulni.

Ez úgy történik, hogy az isteni idea, azaz a szellem egy része besűrűsödik, ily módon erővé alakul át. Ez a szokványos erő fogalom, amely viszont még nem vált fizikai valósággá.

Azután az erő képes „megkötődni”, úgymond megszilárdulni, és fizikai formákat létrehozni.

Így születnek a fizikai világ formavilágában a dolgok.

De ez a folyamat két irányú, visszafelé is működik.

Az anyaggá sűrűsödött, megkötött erő képes visszaalakulni erővé. És a fizikai észlelet számára megszűnik, felbomlik.

Majd az erőn át, vissza tud alakulni Isteni szellemmé, mely mindvégig ott rejtőzött az energia és a formavilág mögött egyfajta titkos megfigyelőként.

Ezek után talán kezdenek körvonalazódni a magasabb rezgésszámú világok, kreatív erői és a fizikai univerzum megkötött erői, vagyis formái között lévő összefonódások.

Mindezt úgy is megfogalmazhatnánk, hogy a végső valóság archetípusainak vetületei.

A Mindenség intelligens. A Mindenséget az Isteni szellem tölti be és hatja át teljes mértékben.

Akinek van hozzá szeme és tudása, felfedezheti a szakrális geometria jelenlétét szó szerint mindenben.

A tér és az idő eme rejtélyei mindenképpen hatnak a szemlélőre, hiszen a testünk is a szakrális geometria szabályai szerint „készült”.

Ennélfogva akkor is különféle erőket sugároznak felénk a formák, ha mi az égvilágon semmit sem tanultunk az Isteni geometriáról.

Ezzel el is mondtam, hogy eme műfaj mesteri művelői milyen komoly titok birtokában voltak és vannak a mai napig. Az ily módon alkotott művek segítségével kiterjeszthető az emberi gondolkodás.

Ez Sinka Péter grafikusművész talentuma.

Egyértelműen birtokosa ennek a tudásnak és akik itt jelen vannak ebben az általa újra alkotott térben saját maguk is érezhetik.

A falakon látható grafikát szemlélve, az ember üdvözülést és kiindulást kaphat.

Művei nem a grafikai technika feletti tökéletes uralomra, tehát az elsődlegesre, hanem egy meghatározott gondolat ábrázolására törekednek.

Műveit közelebbről szemlélve találkozhatunk a pusztító idővel, a letűnt kultúrák emléknyomaival és szellemiségével, saját sötét és rejtett titkainkkal. Megnyílnak lelkünk kapui, amelyet olykor félve próbálunk kinyitni, olykor biztonságosnak érezzük az átlépést.

Menjenek közelebb a képekhez és merüljenek alá a titkokkal teli univerzumba, vigyenek haza a képekből sugárzó tudásból minél többet!

Ezennek a kiállítást megnyitom.

Nagy Katalin Matild

TiszapArt Mozi, Szolnok, 2023. augusztus 5.

 

van még...

Olvasásra ajánljuk

IV. HATVANI KISGRAFIKAI BIENNÁLÉ

2022. május 14-én megnyílt a IV. HATVANI KISGRAFIKAI BIENNÁLÉ ! A tárlat június 11-ig látogatható. a Hatvani Hírlap fotóit itt tekinthetik meg: https://www.facebook.com/841931369260655/posts/5002548499865567/

tovább olvasom »

megosztás:

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: pinterest
Pinterest
Megosztás itt: twitter
Twitter
Megosztás itt: linkedin
LinkedIn